Vad faan är Julefrid?

Jahapp, då var det knappt fyra veckor kvar till slakten av det stora julklappsberget och inte en enda julklapp är inköpt eller ens påtänkt. Inget ovanligt iofs, de brukar oftast inhandlas under julveckan. Men i år har vi faktiskt fått upp adventstjafset på rätt söndag iaf.

Tyvärr blir jag mer anti julen för varje år som går. Folk ser helt oförstående ut när jag säger att jag inte är så förtjust i julen. Men om man räknar de 6-7 timmar som är trevliga, dvs på julafton efter man satt sig till bords, och ställer dessa i proportion till de många timmar (timmar som man inte har dessutom) av stress som förberedelserna innebär så ter sig julen för mig som ett fyra veckor långt accelererande lidande!

Bara att ge sig ut på stan prövar mitt tålamod till bristningsgränsen! Folk trängs, långa köer och så den där förbannade julmusiken som spelas alldeles för högt! Det ska julstädas, julbakas, julpyntas, strykas luciaklänningar, kokas knäck, gås på julfester med jobbarkompisar och vänner, skickas julkort (numera elektroniska tack och lov) hängas ljusslingor ute osv.. osv. Stora hål i plånboken gräver det också, och är inte jultomtar lite otäcka ändå?
Kan någon vara snäll och tala om för mej vad ordet "Julefrid" betyder? Eller är det kanske struket från ordlistan numera?

Blir bjuden på första jullunchen på tisdag, så innan julafton brukar jag vara lagom less på det mesta som hör julbordet till. Min kassa mage kommer att  frätas upp av all maten, ljusugnsbrödet och knäcken. Allt detta sköljs ner med Julmust som ju är jättegott, men kolsyran gör att magen hotar att explodera!

Jag medger att detta inlägg har en viss negativ klang. Dessvärre tror jag att jag om ca 3 veckor kommer att tycka att jag skönmålat det hela. Magsyran har stigit bara under tiden jag skrivit detta!
 
Men det måste väl ändå finnas något positivt med julen?
Javisst...juljuntan på fredag ser jag fram emot! och det finns faktiskt en julsång som jag tycker om...håll till godo.

Syns på fredag / A-K

Kommentarer
Postat av: sandra

mamma jag vet några skor jag vill ha från dinsko du borde ta och beställa dom=D

2008-12-02 @ 13:01:58
URL: http://saandral.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0