Mamma är lik sin mamma

Minns inte vad som hände måndag-torsdag, men jag antar det var ungefär samma skit som övriga veckor, med undantag för juntan hos Anki i onsdags. Trevligt avslut på veckan iaf med buffé på Scandic. Eftersom jag avhöll mej från sex, droger & Rock ´n roll vaknade jag pigg och fräsch på lördag morgon och kunde rida ut på en härlig skogsritt. Det skulle ni prova på ni tjejer som kanske inte mådde lika bra (alkoholfritt alltså, jaa att rida också för den delen).

När jag, som vanligt lite halvförbannad (som jag oftast är när jag städar), jagade runt med dammsugaren och trasan tidigare i veckan sjöng jag på min gamla favoritslagdänga från slutet av 60-talet. Jag var väl bara i 5-6års åldern när jag med stor inlevelse sjöng Siw Malmkvists stora hit "Mamma är lik sin mamma". Jag minns att jag tyckte den var jättebra. När jag far runt där med dammsugaren inser jag hur otroligt sann låttexten är!
Så här går den ju för er som inte kommer ihåg:

"Mamma är lik sin mamma.
Ja kvinnans lott i livet är densamma
Det sa farmors mormors mor
till sin farmors morbrors bror
att livet det är ett enda damma damma


Mamma är lik sin mamma
har samma gamla sysslor som ska skötas
vi har samma röda knän, samma präktiga migrän
och samma gamla skjortor som ska strykas

Mamma är lik sin mamma
Vi städar och vi skurar och vi fejar
Dammar av och sköter karln
Hänger tvätt och snyter barn
och skurar, dammar, städar, diskar och fejar

Så ska man då va älskarinna
ha krafter kvar när ens karl läst "Jag-En kvinna"
Som en dröm, ljuv och öm fastän sliten
Det ska man va, det ska han ha mitt upp i skiten!


Det måste ju ha varit den absolut första feministiska kampsången!
Man kan bara konstatera att så mycket har inte hänt sen 60-talet.
Joo...förresten. För att det ska vara lite mer jämställt så har ju vi kvinnor numera även ett heltidsjobb som ska hinnas med!!!

Vi hörs och syns /A-K

P.s  För er som undrade hur min nya bästis ser ut, här kommer en bild.


Kommentarer
Postat av: Lovisa Z

Hihi jag har också en sådan "bästis" :D

2008-10-30 @ 10:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0