Skinn som skinn....eller?

Tack å lov att den här veckan är över! Kurs och möten hela veckan. Har inte suttit många minuter på min stol. Vi har flera stora projekt på gång, så tyvärr verkar det som att det kommer att se ut så här fram till semestern. Men i dessa tider får man väl vara glad att man har ett jobb.


Att all denna snö ska vara borta om en månad känns väldigt orealistiskt. Längtar vansinnigt mycket efter våren....tror jag. I natt ställer vi ju om till sommartid. Detta djävulens påfund! Är det bara jag och alla småbarnsföräldrar som tycker att detta är vansinnigt. Jag kan inte direkt påstå att jag sover bra (ett problem som jag delar med 1/3 av Sveriges befolkning), men när man dessutom ska börja ställa om klockan så blir det riktigt åt helvete! Å andra sidan skulle jag förmodligen hursomhelst vakna före fan på somrarna. Med ett sovrumsfönster som vätter åt öster så blir det 100 grader i sovrummet kl 5 på morgnarna om man inte sover med öppet fönster. Vaknar man inte av värmen så vaknar man av att fåglarna lever djävul så fort solen kryper upp över horisonten. Det kanske inte är så tokigt med vinter ändå. Jag kan iaf garantera att nästa bostad inte kommer att ha sovrumsfönstret åt öster.


Att ha häst är väl kanske inte den billigaste hobby man kan ha. Det kostar ca 1500:-/mån. Men jag brukar försvara mig med att jag fort skulle sätta sprätt på den slanten ifall jag inte hade hästarna, eftersom jag då skulle ha en massa tid över att springa på stan och shoppa. Gymkortet sparar jag också in. Men så dyker det upp en liten oförutsedd överraskning som kraftigt belastar hästkontot. Pållens sadel passar inte längre. Tyvärr är det är i det närmaste omöjligt att sälja en begagnad sadel, vilket har medfört att jag för närvarande har fyra sadlar. Men ingen passar alltså nu. Rider man en häst med en sadel som inte passar så har man snart en halt häst, så det var bara att bita i det sura äpplet och he sig ut på nätet för att kolla in en modell som skulle kunna tänkas passa både honom och mig. Halleluja, där fanns den! En helt ny sadel med en konstruktion som gör att man kan justera storleken på den med ett medföljande verktyg om hästen skulle ändra muskelmassa eller hull. Hurra...detta skulle innebära att jag aldrig mer behöver byta sadel. Priset var inget att säga om,14.500 kr är väl varken billigt eller dyrt. Många sadlar kostar närmare 25.000:-.

Men så inträffar något som man såklart egentligen inte ska bry sin lilla hjärna med. Ett reklamblad från Mio dimper ner i postlådan, och vad hittar man väl där. En 3-sitssoffa i läder till det facila priset av......9.900 kr !!!!??????


HUR KAN DETTA VARA MÖJLIGT????


Både soffa och sadel:


  • Serietillverkas
  • Har en stomme av trä
  • Klädsel av skinn

Inte heller har sadeln har någon exklusiv stoppning. Ull lär knappas vara särskilt dyrt. Däremot har soffan nån typ av fjädring som sadeln saknar. Materialet till sadeln motsvarar inte ens den ena av soffans gavlar men kostar nästan 50 % mer!

Tacksam om någon som är smartare än mig snarast kan förklara detta för mig så jag med gott samvete kan gå och köpa sadeljäveln.


Ses på måndag!


/A-K


P.s  Helena kom tvåa i fototävlingen :) 



                        

      Soffa i läder  9.900 kr  


          

              Sadel i läder 14.500 kr


Kommentarer
Postat av: sandra

så trevligt att du är tillbaka i bloggasmosfären

2009-03-29 @ 00:49:57
URL: http://saandral.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0